Archetypy marki
Komunikacja spójna z najważniejszymi wartościami firmy jest kluczowym elementem w budowaniu silnej, rozpoznawalnej marki. Jednym z narzędzi wspierających skuteczne kształtowanie wizerunku są archetypy brandu, czerpiące garściami z teorii psychologii analitycznej Carla Gustava Junga.
Spis treści
1. Czym są archetypy marki?
Archetypy marki odzwierciedlają fundamentalne cechy oraz uniwersalne symbole zakorzenione w ludzkiej psychologii i kulturze. W kontekście marketingu są używane do nadawania markom konkretnego charakteru, co ułatwia budowanie więzi z odbiorcami.
Koncentracja na wspólnych, ludzkich wartościach sprawia, że marka zyskuje głos, z którym konsumenci mogą się utożsamiać. Dbałość o jednolity, przemyślany styl komunikacji zwiększa wiarygodność, a także zaufanie do brandu. Emocjonalne zaangażowanie odbiorców przekłada się z kolei na lojalność i zaangażowanie w reakcji na publikowane treści.
2. Jakie są przykłady archetypów marki?
Wyróżniamy 12 typów osobowości marki, które można podzielić na 4 grupy posiadające wspólny cel lub podobną charakterystykę.
Grupa archetypów dbających o stabilność, kontrolę i strukturę:
- Twórca
- Innowator podkreślający znaczenie kreatywności i własnych pomysłów oraz dbałości o jakość wykonania.
- Władca
- Zdyscyplinowany i dominujący w komunikacji. Ceni prestiż, luksus, a także równowagę.
- Opiekun
- Stawia na opiekę oraz poczucie bezpieczeństwa. Głos marki jest ciepły, unikający rywalizacji, nastawiony na pomoc w rozwoju.
Grupa archetypów, dla których ważna jest niezależność i wiedza:
- Odkrywca
- Wolność to jego drugie imię. Wychodzi poza strefę komfortu w poszukiwaniu ekscytujących doświadczeń. Podąża za głosem serca, nie bojąc się wyzwań.
- Mędrzec
- Zamiast zbędnych emocji wybiera naukę, posługując się językiem faktów i danych. Stosuje branżowe słownictwo, a jego priorytetem jest rzetelność.
- Niewinny
- Pozytywny i optymistyczny, ponad wszystko pragnący czynić dobro. Oparty na dziecięcej szczerości oraz symbolice tradycji rodzinnej.
Grupa archetypów pragnących zostawić po sobie ślad i podejmujących ryzyko:
- Bohater
- Chroni niewinnych i słabszych, próbując udowodnić swoją wartość poprzez wyróżnienie się na tle innych. Stosuje mocną komunikację skłaniającą do doskonalenia się.
- Czarodziej
- Intryguje charyzmą, obiecując doświadczenia pełne magii. Zachowuje wieczną młodość, dążąc do przemiany – zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
- Buntownik
- Wybiera wolność i rewolucję. Gardzi konformizmem, wprowadzając zmiany na własnych zasadach. Nie boi się wypowiedzi na kontrowersyjne lub niewygodne tematy.
Grupa archetypów tworzących więź, ceniących przyjemność i radość:
- Kochanek
- Kocha intymność i magnetyzm, pragnie być pożądany. Komunikacja nawiązuje do zmysłów oraz jest bogata w opisy oddziałujące na wyobraźnię.
- Błazen
- Żyje chwilą, żartami i parodią wszystkiego dookoła. Głos marki jest lekki, pełen energii, a także otwartości na nowe doświadczenia.
- Towarzysz
- Zamiast przewodzić woli przynależeć do grupy. Jest przyjazny, szczery i pełen naturalności. Ukazuje świat takim, jakim jest.
3. Kiedy zastosować archetypy brandu?
Każdy z archetypów posiada swoje unikalne cechy, a wybór konkretnego z nich zależy od specyfiki działalności oraz branży. W wielu przypadkach zalecane jest łączenie dwóch, a czasem nawet trzech archetypów, aby zwiększyć elastyczność komunikacji.
Głównymi celami ich zastosowania są:
- Spójny i rozpoznawalny wizerunek,
- Budowanie tożsamości marki,
- Relacja z odbiorcami,
- Kreowanie emocji,
- Wyróżnienie się na tle konkurencji.
4. Jak określić archetypy dla swojej marki?
Jak poprawnie zidentyfikować lub dopasować archetyp dla danej działalności? Warto w tym celu przeanalizować wartości marki oraz to, co chcemy osiągnąć w relacjach z odbiorcami.
Cennych informacji dostarczy również badanie rynku i konkurencji, aby odnaleźć niszę archetypową. Dzięki niej wyróżnimy się na tle innych firm.
Bezpośredni kontakt z konsumentami zaowocuje komentarzami o tym, jak postrzegają markę oraz jakie budzi w nich skojarzenia. Poza komunikacją w social mediach skutecznymi narzędziami mogą okazać się ankiety, badania, a nawet warsztaty.
Jeśli masz problem z wybraniem najodpowiedniejszego archetypu dla swojej marki, chętnie pomożemy!
Skontaktuj się z nami, a razem odnajdziemy idealny głos dla Twojej działalności.
Zobacz także
Co to są leady? Jak zacząć je zbierać?
Co to jest brand hero?
Jak zrobić ciekawy reels na Instagramie?
U kogo na blogu wylądowałeś/ałaś?
Poznaj nas
Chcesz dowiedzieć się dokładniej, czym się zajmujemy? Kliknij w link poniżej i przenieś się do naszego świata, kampanii on-line, projektowania stron internetowych i wiele więcej !