Archetyp Władcy
Według mitologii starożytnych Greków początkiem wszystkiego był Chaos. To właśnie z niego wyłoniło się wszystko, co znamy. Archetypem marki, która w kontekście zawodowym mogłaby zapanować nad Chaosem, wprowadzając ład i porządek w tym, co wymaga kontroli, jest właśnie Władca.
Spis treści
1. Kim jest Władca?
Liderzy w branży chętnie korzystają z archetypu Władcy. Monarcha przemawia pewnym siebie głosem autorytetu w swojej dziedzinie, biorąc odpowiedzialność za słowa. Z reguły nie odnoszą się do działań konkurencji, gdyż według nich konkurencja nie istnieje – to oni dyktują zasady na rynku. Unikają tematu porażek w komunikacji, lecz dobro ich “poddanych” (czyli konsumentów) jest dla nich równie ważne, co celebracja sukcesów.
Filarami Władcy są ochrona, bezpieczeństwo oraz stabilizacja. Z nich wyrasta nieskazitelna opinia i idący za nią prestiż, będący silną cechą charakteru marki, a także jej produktów. Władca jest doskonale świadom swoich odbiorców oraz tego, że kieruje komunikację głównie do osób ceniących sobie niezawodność i luksus. To z kolei otwiera szansę na komunikację godną przywódcy, skupiającą wokół siebie lojalną społeczność.
Branże korzystające najczęściej z archetypu Władcy to motoryzacja, bankowość, jubilerstwo, luksusowe hotele oraz technologie.
Przykładami marek wykorzystujących ten archetyp są:
- Rolex
- Gwarancja jakości i szwajcarska precyzja sprawia, że marka jest darzona zaufaniem klientów od lat. Kampanie reklamowe Roleksa utwierdzają odbiorców w przekonaniu, że z ich produktów korzystają wyjątkowi ludzie. W ten sposób marka wytwarza szczególną więź z klientami nawet pomimo zawężonej grupy odbiorców.
- Mercedes-Benz
- Luksus to drugie imię marki Mercedes-Benz, a przynajmniej na to stawia komunikacja marki. Reprezentuje archetyp Władcy poprzez utrzymanie jak najwyższych standardów, które dotyczą również aspektu społecznego. Marka bez zbędnej skromności przekazuje komunikat o tym, że konsumenci wybierający ich samochody należą do grona osób osiągających sukcesy.
- Microsoft
- Powszechnie znany lider branży technologicznej doskonale zdaje sobie sprawę ze swojej bezkonkurencyjności. Co prawda na rynku istnieją alternatywy, jednak Microsoft nawet nie spogląda w stronę rywali, bazując na renomie. Fakt, że marka jest rozpoznawalna na całym świecie, jest łączony z bezpieczeństwem, co często skłania odbiorców do korzystania z oferty Microsoftu.
2. Motywacja i obawy Władcy
Co motywuje Władcę:
- Chęć kontroli
- Sukcesy powiązane z marką
- Powszechny szacunek
- Organizacja
- Przywództwo
Czego wystrzega się Władca:
- Chaos i nieporządek
- Utrata kontroli
- Niska pozycja w branży
- Brak dyscypliny
- Nadmierne emocje w komunikacji
3. Co przyciąga odbiorców Władcy?
Dla Władcy najważniejszy jest szacunek odbiorców. Wyzwala go poprzez prestiż produktów, skierowanych raczej do profesjonalistów lub zamożnych odbiorców.
Kluczowa jest także reputacja marki lub nazwa jednoznacznie kojarzona z wysokim statusem. Całość wpływa na samopoczucie klientów, którzy korzystając z produktu, czują się wyjątkowi.
Władca może angażować odbiorców poprzez inspirację do zadbania o jakość otoczenia. Sprawia, że ludzie, usiłując osiągnąć ten sam status, który reprezentuje marka, obierają zdobycie ich produktów za cel zawodowy, a nawet życiowy.
Zobacz także
Co to są leady? Jak zacząć je zbierać?
Co to jest brand hero?
Jak zrobić ciekawy reels na Instagramie?
U kogo na blogu wylądowałeś/ałaś?
Poznaj nas
Chcesz dowiedzieć się dokładniej, czym się zajmujemy? Kliknij w link poniżej i przenieś się do naszego świata, kampanii on-line, projektowania stron internetowych i wiele więcej !